Minst hälften av livsmedlen ska vara ekologiska eller närproducerade!

PRESSMEDDELANDE 2018-05-24

I den nyligen släppta rapporten ”Ekomatcentrum Marknadsrapport Ekologiskt i offentlig sektor 2018” (EkoMatCentrum) placerar sig Täby kommun på plats 166 i ekomatsligan med 22% ekologiska inköp av livsmedel till kommunen.

– Plats 166 duger inte. Tyvärr kan vi återigen se hur Täby kommun blir frånsprungen av andra kommuner när det gäller miljöfrågor och ekologisk hållbarhet, säger Annica Gryhed kommunalråd i opposition (S).

Marknadsstudien har två viktiga syften, den följer de nationella ekomålens effekt i landets kommuner, regioner och landsting och den driver utvecklingen mot mer ekologiskt. Enkäten har under våren skickats ut till 290 kommuner, 14 regioner och 7 landsting. Av dessa svarade 278 (varav 255 kompletta svar), det ger en svarsfrekvens på 90 %.

– Vi Socialdemokrater vill mer och vet att Täby kan bättre. Bland Täbyborna ser vi ett stort intresse för ekologisk mat. Ett rimligt mål är att minst hälften av de livsmedel som Täby kommun köper in är ekologiska eller närproducerade, säger Annica Gryhed (S).

EkoMatCentrum har sedan 1999 samlat in statistisk för att kartlägga inköpen av ekologiska livsmedel i offentlig sektor. Detta är den 15:e nationella marknadsstudien och baseras på siffror från 2017.

Läs mer på ww.ekomatcentrum.se   http://ekomatcentrum.se/wp-content/uploads/2018/05/Rapport-EMC-2018.pdf

För mer information:

Annica Gryhed

Gruppledare, kommunalråd i opposition (S)

annica.gryhed@taby.se