Socialdemokraterna vill bygga ungdomsbostäder i Täby!

PRESSMEDDELANDE 2018-01-30

Socialdemokraterna i Täby har motionerat om att Täby kommun ska börja planering och projektering för att bygga särskilda ungdomsbostäder som kommunal hyresrätt i våra utbyggnadsområden. På gårdagens kommunstyrelse avslog en samlad Allians motionen.

– Täby är en kommun som utmärker sig bland våra storstadskommuner. Trots ett mycket gott läge med närhet till Stockholms city, låg arbetslöshet och flera lärosäten inom kort pendlingsavstånd flyttar Täbys ungdomar härifrån. Till stor del beror det på att de helt enkelt inte har något val, för här finns en stor brist på bostäder för målgruppen unga. Det vill vi Socialdemokrater göra något åt, säger Annica Gryhed, kommunalråd i opposition (S).

I dagsläget tvingas den större delen av unga uppvuxna i Täby flytta från kommunen den dag de är mogna och vill flytta hemifrån. Fokus Bäst att bo 2016 visar att Täby kommun tillhör de storstadskommuner i Sverige som har den allra största utflyttningen av unga mellan 15 – 24 år.

I många kommuner runt om i landet och även i Stockholmsregionen finns det särskilda ungdomsbostäder. Det är bostäder i form av hyreslägenheter, ofta i det kommunala bostadsbeståndet, som upplåts till unga vuxna under ett antal år. En vanlig åldersgräns för att få bo i lägenheterna är 18-26 år. Lägenheterna som ofta är 1: or, ibland 2: or är oftast mindre till ytan än ordinarie hyresrätter och bostadsrätter och har enklare materialval.

– Täbys unga behöver bostäder. Det är inte rätt att Täbys unga tvingas flytta till andra kommuner för att det inte finns några bostäder här. Alla kommuner, även Täby, måste se till hela sin befolkning. Att se till att våra täbyungdomar har någonstans att bo är inget som går att överlåta på andra kommuner. Det är märkligt och beklagansvärt att allianspartierna inte vill ta ansvar för hela sin befolkning utan säger nej till ungdomsbostäder, säger Annica Gryhed (S).

– Täby kommun äger mark, ett sätt att använda den när den ska bebyggas är bland annat till kommunala ungdomsbostäder med hyresrätt. Så kan vi få till både hyresrätter till rimliga priser för unga och en långsiktighet så att hyresrätterna förblir hyresrätter, säger Janne Boman 2:e vice ordförande Stadsbyggnadsnämnden (S)

För kontakt:

Annica Gryhed

Kommunalråd i opposition (S)

annica.gryhed@taby.se

Janne Boman

2:e vice ordförande Stadsbyggnadsnämnden (S)